rob-agnes.reismee.nl

Semana Santa en Pinkster Drie!

Lieve Familie en vrienden,

Wij hebben vanaf donderdag 6 april het één en ander gezien van de Semana Santa en hebben voor jullie even uitgezocht wat dit ongeveer inhoud.

De Semana Santa is de in Spaanstalige landen gebruikte benaming voor de Goede Week, de week voor Pasen, die daar uitbundig wordt vormgegeven. In sommige andere katholieke landen worden in deze week veel religieuze beelden met paarse doeken afgedekt, de klokken zwijgen en het orgel blijft onberoerd. In Spanje en Zuid-Amerika daarentegen trekken processies uit die in een barokke vormgeving en met groots vertoon het lijden van Christus en Maria in de straten zichtbaar maken. Kenmerkend zijn de grote beeldengroepen die op vergulde platformen (paso's) worden rondgedragen. Over het algemeen heeft elke processie een paso met een tafereel uit het lijden van Christus en een paso met een droevige Maria. Deze processies zijn in essentie boeteprocessies. Er lopen steevast boetelingen in mee, die kleding dragen met puntvormige maskers, om de anonimiteit te waarborgen. Deze kostuums zijn later ook door de (overigens sterk anti-katholieke) Amerikaanse Ku Klux Klan gebruikt, waardoor het beeld van de Spaanse boeteling bij sommigen in het westen een negatieve gedachte heeft gekregen.

Wij vonden deze uitleg (helemaal over de puntvormige maskers) duidelijk.

Verder hebben we even onderzocht of we met Pinksteren nog iets kunnen verwachten.
Dit is in Spanje geen officiële vrije dag!

Hoe katholiek Spanje dan ook mag zijn en hoe heftig het Pasen tijdens de Semana Santa dan ook gevierd mag worden, Hemelvaartsdag en Pinksteren vinden de Spanjaarden minder interessant. Hemelvaart is in Spanje (en nog een aantal landen) geen 10 dagen voor Pinksteren (zoals in Nederland), maar 7 dagen en valt dus op zondag. Deze twee feesten binnen het christendom zijn geen vrije dagen in Spanje.
Dit is waarschijnlijk omdat, de hemelvaart van Christus een veel mindere theologische betekenis (letterlijk vertaald De studie van God) heeft dan die van bijvoorbeeld María. In veel katholieke kerken in Spanje is de verering van María beduidend sterker dan die van Christus. Voor het roomse Spanje met een vol heiligenkalender zijn de Hemelvaartsdag en Pinksteren, oftewel de uitzending van de apostelen, kleinere herdenkingsmomenten.
Spanje viert echter wel op 15 augustus de Asunción de Maria of Asunción de la Virgen, de Maria-Terhemelopneming of Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart. Dit is een katholieke feestdag waarop de opneming van Maria in de hemel “met lichaam en ziel” wordt herdacht.

Pinkster Drie!
Rob was verbaasd over de 3de Pinksterdag in de Zaanstreek, dus ook even opgezocht.
De Zaanstreek heeft nog een Derde pinksterdag, 'Pinkster Drie' genaamd, naar men zegt om de bevrijding van de Spaanse bezetting te vieren. Veel 'Zaankanters' nemen dan een extra vrije dag op. Vroeger ging men "een bokkie kopen" op de veemarkten die op die dagen in de Zaanstreek en Purmerend geopend waren. Tegenwoordig wordt er op die dag de Pinksterdrie Wielerronde van Krommenie gereden.
Ook in Zeeland wordt er een derde Pinksterdag gevierd, de "Derde Pinkster", dit gebeurt met name op Walcheren. De derde Pinksterdag is de eerste echte vakantiedag die werknemers van de op Walcheren (Vlissingen) gelegen scheepswerf KMS (Koninklijke Maatschappij de Schelde) kregen.

Zo iedereen weer op de hoogte over het Paasfeest in Spanje en de Pinkster 3 in de Zaanstreek!

Groetjes en tot het volgende verhaal!
Rob & Agnes

Els

Hoi zus had je dat verhaal al klaar of heb je dat geschreven dat wij weg waren

Wij...Muzi, Negao en ik

Dan is carnaval toch even iets anders! Het had wel iets weg van de Passion. Vaagjes..

Ans en Jaap

Interessant stukje weer en ook weer wat bijgeleerd. Heel mooi die paso's
Groetjes en een dikke knuff