rob-agnes.reismee.nl

Verrassingen op het platteland!

De rust op de Finca is terug, wel willen de meiden graag nog even kijken in de logeerkamer of er echt niemand meer is.

Bij de beek voor het regenwater hebben we aan de kant van Gerardo de bomen gesnoeid. Het was een aardige klus, want er was al heel wat geknakt en naar de kant van de buurman gegroeid. Op het middenveld nog de 2 olijfbomen gesnoeid en een Granaatappelboom. Ook hebben we ontdekt dat er overal heel veel bieslook op het terrein groeit, dus oppassen met maaien!
Aan de kant van het veld waar de zonnebloemen hebben gestaan is nu alles van ons weggesnoeid. Wel hebben we een nest met eieren ontdekt en denken dat het een verlaten nest is . Diezelfde dag heeft Agnes een slang gezien op de trap die het middenveld met het woongedeelte verbindt. Met google gezien dat het waarschijnlijk om een trapslang gaat. Niet gevaarlijk en eet ratten, dus van harte welkom . Gerardo kreeg zelfs een brede grijns toen wij het hem vertelde.
Nee de eieren zijn ook niet van de slang, want het is niet haar tijd om te broeden!
Aan de kant van Gerardo van het voorterrein (waar ik tijdens Renata haar bezoek was begonnen) hebben we het snoeiwerk afgemaakt tot aan de regenbeek en ziet het er weer mooi uit. Ook daar bleek rozemarijn tussen te staan. Wat een verrassingen komen we soms tegen.
Aangezien de temperatuur hier nog zalig is kunnen we nog steeds buiten lunchen!

Op donderdag 16-11-2017 zijn we inkopen gaan doen voor de dakgoten, want er wordt regen voorspelt en is het verstandig om het zoveel mogelijk op te vangen.
Dit omdat onze put inmiddels leeg is ! Wij krijgen water aangevuld van Gerardo net als onze buurvrouw Sandra en zijn inmiddels heel bewust van het verbruik van water. In Nederland staan we daar niet bij stil, maar hier besef je wat een kostbaar bezit het in de wereld is.
Zaterdag heeft Rob de dakgoten samen met Gerardo geïnstalleerd en heeft Agnes de bamboestammen kaal gehaald om het voor te bereiden voor het maken van een hek en overheerlijke pasta gemaakt die uiteraard buiten genuttigd kon worden.
Dakgoten en 4 tonnen van 210 liter, dus laat de regen maar komen!

Verder nog veel bamboe gekapt om de cactus meer vrijheid te geven, want die stond er tussen verstopt. Ook zien we spontaan patatzakblaadjes groeien. De buurman zegt dat het aronskelken zijn en gedurende het werken op het terrein zien we er steeds meer.

Op 23 novemberdruk aan het snoeien om de plantjes op het bordes wat meer ruimte te geven zag Agnes de groene kikker op de groene cactus zitten. Wat een mooi beestje!

Vrijdag 24-11-20172 boompjes geplant een olijfboom (stond echt op de verkeerde plek) een klein slank boompje die ook op het bordes stond. Van de grote vetplant een tak afgesneden en voor bij het hek geplant, volgens Gerardo gaat dat wel lukken.
De temperaturen zijn hier nog steeds boven de 20 graden, maar laat de regen nog even op zich wachten.

Els had bij het snoeien van het groen (vooral lavendel) een paar kale takken van oleander laten staan en jawel daar begint weer groen aan te komen!
Van de buurman tuinbonen, zwarte bonen, knoflook en artisjok gekregen om te planten, dus een deel van de moestuin al omgespit en alles geplant. Nu maar afwachten!

Bij onze supermarkt Mercadona zagen we Hollandse spruitjes en hebben dat heerlijk gegeten met een aardappeltje mmmmm.
De regen laat helaas nog steeds op zich wachten en op 29 november was daar eindelijk de regen wel 3 uur lang ipv de gemelde 4 dagen. Die 3 uur regen heeft ons ca. 900 liter gegeven. Gelukkig hadden we op tijd weer ruimte voor de laatste liters gemaakt (4x210=840 liter). De temperatuur is nu wel iets gezakt en is tussen de 15 en 18 graden nu en ’s nachts ongeveer tussen de 5 en 10 graden.
Onze trompetbloemen (al voor de 3de keer), Aloë Vera en cactus krijgen spontaan mooie bloemen.
In onze bakjes waar we de zaden van de kruiden in hebben geplant stonden alleen nog de peper en chirimoya (cherimoya). Agnes zag in ene dat de chirimoya begon te groeien en is gaan googlen … nou dat komt wel goed even kijken waar die straks geplant mag worden!
Verder zijn er 2 avocado pitten in water gezet voor eigen boom en ananas ook in water gezet en de tijd zal het leren.

Inmiddels is december begonnen en zaterdag geshopt bij Ikea en even geluncht bij onze vrienden in Jerez. Bij thuiskomst de meiden vrijgelaten en Kim was soms al aan het hoesten, maar we zagen dat het niet goed met haar ging. Sandra geappt en om verhaal kort te houden Agnes passen op de honden, Mel in haar kamer en Kim met Rob en Sandra naar de DA (DierenArts). Na ruim 2 uur kwamen ze terug zonder Kim, die moest even een nachtje blijven. Ze had vocht achter de longen. Zondag weer opgehaald en maandag voor controle naar de DA…… Ze heeft voor 10 dagen medicatie gehad en de DA zegt bronchitis en over 10 dagen weer terugkomen voor controle.
Inmiddels is Kim weer druk aan het spelen met haar zus en ziet er weer als vanouds uit!

Bij Ikea hadden we wekpotten meegenomen en zijn we de limoncello aan het maken! Tja zoveel citroen je moet er iets meedoen…. Toch?
Verder nog een rozenstruik die als een touw door elkaar groeide tot ca. 50 cm gesnoeid!

Ook zijn we druk aan het bekijken hoe we er een toeristenplek van kunnen maken.
Zoals het er nu uitziet zal de camping nog even moeten wachten. Voor het water te kort zal ook een oplossing gezocht moeten worden. Wel denken we erover om 3 B&B kamers te bouwen ieder met eigen badkamer op het middenterrein op het stuk waar nu auto’s kunnen staan, met daarbij een septictank en een extra watertank.

Jullie zijn nu weer helemaal op de hoogte!

Liefs Rob & Agnes en kopjes van Mel & Kim

Els

Weer een mooi verhaal zus en hopen dat alles gaat groeien en dat jullie wat regen krijgen wij hebben genoeg hoor???

charlotte en hans

het ziet er heel mooi uit jullie hebben hard gewerkt top!

Ans en Jaap

Wat een mooi verhaal weer. En de foto's zijn ook allemaal geweldig. Zoals Jaap altijd zegt snoei geeft groei daar heb je nu ook het bewijs van gevonden.