rob-agnes.reismee.nl

Een schokkende update!

Hola amigos y familia,

Zo hier zijn we weer… met een aantal roerige dagen in de afgelopen weken.

Zo hebben wij via Skype contact gehad met Benjamin uit Buenos Aires en nog een Spaanse dame die vorig jaar naar Argentinië was gekomen om hier te blijven.
We zouden in deze skype sessie wellicht te horen krijgen hoe zij dit heeft gedaan vanuit Europa en kijken wat dan eventueel onze mogelijkheden konden zijn om aan een verblijfsvergunning te komen.

De Spaanse dame blijkt nog een huis te bezitten in Spanje wat ze verhuurt, waar ze dan inkomsten (meer dan $8000 = €500 per maand) ontvangt.. op basis daarvan heeft zij dan een verblijfsvergunning van eerst een jaar ontvangen. Na 3 jaar kan zij dan een permanente verblijfsvergunning krijgen.

Wij hebben geen huis in Nederland te huur. Dus die vlieger gaat al niet op. Wij hebben wel inkomsten uit Nederland (meer dan $8000 = €500 per maand) maar met een eigen bedrijf schijnt dat dus niet te gaan… Joost mag weten waarom… ??!

Frown

Andere voorwaarden voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning zijn:
a/ gaan werken bij een baas met een contract voor minimaal 16 uur – geen optie voor ons aangezien wij andere plannen hebben, je zou dan ook pas na 3 jaar achter elkaar gewerkt te hebben een permanente verblijfsvergunning ontvangen. Het is ook lastig werk te vinden, waarbij men jou wil aannemen voor 16 uur boven een Argentijn).
b/ een investering doen van minimaal € 100.000. Helaas komen wij daarvoor dan net wat tekort.
c/ bevallen op Argentijns grondgebied. Lukt ook niet meer, zou een wereldwonder zijn als dat zou gebeuren… Dit is wel de manier waarop bijna alle Bolivianen het doen. Ze komen binnen wandelen bij de Migratiedienst met baby onder hun armen die net op Argentijns grondgebied is geboren. Zo mogen zij dus blijven, terwijl ze eigenlijk geld gaan kosten aangezien ze vaak niet eens inkomsten hebben. Zo brengen wij geld vanuit Europa mee om uit te geven, maar nee dat kan dan weer niet. Rara wat klopt hier niet??
d/ trouwen met een Argentijn(-se). Lijkt met geen goed idee…
e/ zelf gaan studeren hier of een kind dat hier gaat studeren. Betreft wel een officiële Universitaire opleiding… Geen optie, wij weten alles al .

Zoals je ziet is het voor ons bijna onmogelijk om aan een (permanent) verblijf hier te werken… Het wordt je bijna onmogelijk gemaakt hier om je als Europeaan, zonder banden met het land of zonder dat je hierheen wordt uitgezonden van je werk, voor altijd te vestigen.

Het roer om
Wij hebben dan ook flink wat uurtjes met elkaar gesproken over dit onderwerp en wat we nu eigenlijk willen. Een eigen B&B met een klein aantal kamers, leuk stukje grond erom… meer niet!!
Wink

Zo zijn wij op het idee gekomen (was ook al vanuit Nederland het back-up plan) om onze plannen begin 2017 voort te zetten in Zuid Spanje.
Waarom daar vraag je je af? We zijn al met de taal bezig, het klimaat is daar ook in de winter prima, een beetje te vergelijken met hier. Warme, hete zomers en milde winters (niet echt winterweer zoals in Nederland gewend).

Wij zijn ons nu flink aan het oriënteren op de Provincie Cádiz. Dat is nog een beetje echt Spanje (in het Zuiden). Neem je nu de bekende Costa’s dan kom je waarschijnlijk meer Nederlanders, Duitsers, Engelsen etc. tegen dan Spanjaarden. De provincie Cádiz is daarentegen zeer geliefd bij de Spanjaard om daar vakantie door te brengen. Beter!

Voordelen van Spanje zijn:
- je mag blijven zonder verblijfsvergunning, het is Europa,
- er zijn daar mensen die weten hoe het werkt en die kunnen je helpen bij o.a. aanschaffen van een woning, verzekeringen, etc. Alle vragen die je hebt kun je daaraan stellen. Nederlands of Engels sprekend.
- je kunt hier een bankrekening openen. Met een NIE nummer wat je moet aanvragen kun je dit zonder enige moeite doen.
- je kunt hier (eventueel) een Spaanse hypotheek afsluiten – afhankelijk van inkomen etc.
- voor een ieder die graag nog eens langs wil komen is de afstand een stuk korter… en de ticket zeer goedkoop!
- zo zijn er nog meer voordelen…

Ons gevoel
Het gevoel erbij is wel dat we opgelucht zijn aangezien we nu wel weten dat we verder kunnen (komen) met onze plannen… aan de andere kant is het enorm balen dat het hier niet gaat lukken.
We hebben het tot nu toe hier erg naar onze zin, het is geweldig mooi en het weer perfect! We gaan toch wel een hoop missen, maar we gaan ervan uit dat we er weer mooie dingen voor terug krijgen.

We hebben vanaf maandag de auto weer te koop gezet… kijken of deze snel verkocht is.

Het plan
Het plan voor de komende tijd is in ieder geval de auto verkocht te krijgen en de kerst en oud en nieuw vieren bij Frankie en Alberto in San Martin de Los Andes (net als vorig jaar). De eerste week van januari 2017 zijn we dan weer terug om op 6 januari 2017 te verhuizen.

Is het naar Spanje? Is het nog hier in de buurt? ….. we gaan het zien …..

We hopen dat jullie niet te erg geschrokken zijn … we gaan gewoon weer verder!

Lieve groetjes van Rob & Agnes xxx

Bart jaspers

Waar je in Nederland als "Sierier" zonder paspoort zomaar met een "goed verhaal" recht krijgt op huis en uitkering, kun je daar niet eens eerlijk je eigen hotelletje beginnen en je eigen brood verdienen. Wellicht zijn ze in '45 een beetje geschrokken van de Europese "vluchtelingen".
'
Mocht je in Spanje WEL de kans krijgen in je "eigen EU", met zoveel minder bureaucratische obstakels en op realistischer reisafstand dan is dat misschien wel veel interessanter! Als een Pool in Nederland een stukadoorbedrijf kan starten "als EU burger" en diverse cafés op Tenerife door Nederlandse ondernemers gerund worden dan moet het voor jullie ook haalbaar zijn.

Wanneer je op basis van deze wijsheid je plan bijstelt bewandel je waarschijnlijk de gulden middenweg. Niks minder ambitieus of tweede keus daar aan!

Veel succes met je keuze, die moet je uiteindelijk zelf maken!

Naar Spanje wil ik toch nog een keer met de motor ????

Paul van Scheppingen

Hoi Rob en Agnes,

Aansluitend op het bovenstaand antwoord van Bert, ook van onze kant een soort "welkom thuis". Natuurlijk is het niet fijn te moeten constateren dat de bureaucratie daar helaas hoogtij viert. Ik denk dat Bart gelijk heeft met zijn opmerking dat het in Spanje mogelijk eenvoudiger te regelen valt. Zie dit niet als een verlies maar als een nieuwe mogelijkheid en uitdaging om jullie dromen op een andere wijze te verwezenlijken. Wij wensen jullie dan ook nog een mooie kerst met jullie vrienden in Argentinië en wensen jullie een prachtige start in Spanje in 2017.
Groetjes van Margret en Paul.

Karin Heugen

Hollymolly dat is idd schokkend nieuws.Wat een idioot gedoe.Hoe hebben andere Nederlanders dat dan ooit gedaan?Nou ik ben er ff stil van.Maar oke plan omgooien is een wijs besluit.Ik zelf ben erg tegen de spaanse mentaliteit ivm de dieren maar goed ik ga er ook niet wonen.Dus schatteboutjes Vast fijne feestdagen en ik neem een borrel op jullie nieuwe avontuur. Ook wel weer spannend hoor. Succes!!!!! knuffel k

Els

Hoi zus en zwager het komt goed

Marjolein

Een moedig besluit, maar ook een goed besluit. Doormodderen heeft geen zin. Na al jullie verhalen over weer naar Chilli en dan weer terug voor een nieuwvisum voor 3 mnd komt dit niet als een complete verrassing voor mij. Tegen corruptie ( want dat is het gewoon) valt niet op te boksen. Ik bewonder jullie om de moed om het toch geprobeerd te hebben. En ik denk dat het zeker goed gaat komen, waar dan ook. Argentinie of Spanje, jullie hadden toch maar het lef om het te gaan doen!!

Katinka Hoogstra

Hoi Agnes en Rob, dat is inderdaad schokkend nieuws maar jullie zijn weer wijzer voor het volgende avontuur ! Heel veel succes met zoeken ! Groetjes Katinka

Johan en Corry

Wij vinden het erg jammer voor jullie dat jullie droom in Argentinië door de bureaucratie nu in het water valt.
Maar jullie blijven gelukkig wel positief en jullie kunnen terug kijken op een mooie ervaring. Hopelijk gaat het in Spanje wel lukken en daar gaan we wel van uit. Maar we zijn wel blij dat we jullie weer even kunnen zien.
We hebben veel respect voor jullie uithoudingsvermogen om toch weer een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Groet Johan en Corry

Ans en Jaap

Jeetje wat een domper, maar jullie kennende blijven jullie toch niet bij de pakken neer zitten. Ik ga er van uit dat het in Spanje dan wel een stuk makkelijker zal gaan. Heel veel succes en fijne feestdagen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx