rob-agnes.reismee.nl

De verhuizing en het internet......

Hola familia y amigos,

Heb net nog bij de laatste foto serie nog wat foto's geplaatst.

De laatste dagen in het appartementje zijn goed verlopen.... niets meer van Mila gehoord. De laatste dag voor vertrek stuurde ze een whatsapp met de melding dat we er om 12 uur uit moeten en de sleutels op tafel te liggen...

De dagen voor vertrek hebben we al wat spullen naar ons nieuwe verblijf gebracht en de 23ste met de laatste spullen naar ons nieuwe verblijf. 's Morgens nog even naar de moeder van Agnes gebeld, want die was jarig en het internet op het nieuwe adres was er nog niet. Aangekomen zagen we dat Paloma net had gedweild en dus maar even wachten tot het droog is.

Hier verblijven we minimaal 6 maanden het adres is Calle Larga 23, apt 41, 11402 Jerez de la Frontera, España en is in het historische centrum (voor mensen die wat muk willen sturen(Claudia)geen idee hoe het met pakketjes (ophalen postkantoor?) gaat maar een kaartje past wel door de brievenbus). Het is een duplex woning, dus boven slapen en beneden keuken en woonkamer. Wel weer even wennen zoveel trappen lopen.
Dit was sinds de verkoop van de Kapzaag de 8ste verhuizing.

Op 17-02 zijn we 2 huizen gaan bekijken met een makelaar en was erg leuk om te doen..... Ook hebben we ontdekt dat er soms ook andere mogelijkheden zijn, zoals een minicamping starten, als er een extra huisje op het terrein staat huisje verhuren en daarbij een B&B. Verder is het belangrijk om te kijken of we hypotheek kunnen krijgen en voor hoeveel procent. Ook is het erg belangrijk of er wel een B&B of iets dergelijks mag worden gehouden.

Het aanvragen van internet is niet zo eenvoudig, je belt met Amena (bleek onder Orange te vallen) en geeft alle info die ze nodig hebben, geen probleem zou je zeggen. Na 3 dagen kreeg Paloma de mededeling dat er iets niet goed is gegaan, dinsdag terugbellen en dan komt alles (voor 95%) goed. Het was vrijdag en de donderdag daarop was de verhuizing, dus wij zagen al, dat gaat niet lukken. Dinsdag weer alles geregeld en donderdag uiterlijk vrijdag hadden we een modem en internet. Tja je begrijpt dit was niet gelukt! In het weekend zijn we weer wezen bellen met Amena (call centrum zit in Colombia) en Paloma was des duivels. Toen een order bij Orange geplaatst via telefoon, maar ook dat liep uit op niks. Uiteindelijk krijg je te horen ga maar naar een Orange winkel werkt waarschijnlijk beter. Maandag wij met zijn 3 naar een Orange winkel om de hoek gelopen en Rob zijn gegevens in laten voeren... nee helaas niet mogelijk, dus met de gegevens van Agnes geprobeerd en ja het is gelukt! Thuis aangekomen stekker van het modem in het stopcontact en we hebben internet!!

28-02 Was het "Dia de Andalusia" en is dus bijna alles gesloten het was ook de dag dat Maria (de nieuwe Agnes bij Koole) een pitstop in Jerez zou maken. We hadden geprobeerd elkaar eerder te treffen, maar was niet gelukt. Ook nu hadden we niet echt afgesproken, maar wij wisten dat ze om 14.00 uur vertrok met de bus vanuit Chiclana de la Frontera en dus ergens tussen half 3 en 3 uur op het station in Jerez zou zijn. Na bijna te hebben opgegeven kwam om ff voor 3 een bus vanuit Chiclane met eindpunt Sevilla (voor haar terugvlucht). Ze kwam even de bus uit rennen en het was ontzettend leuk om elkaar nog even te zien. Tot de buschauffeur ongeduldig werd en ze weer moest instappen. Op de valreep kwam er een zak drop, 4 rollen drop en 2 stroopwafels te voorschijn. Na haar te hebben uitgezwaaid moesten de stroopwafels er aan geloven en hebben we lekker op zitten smikkelen. Helaas niet aan een foto gedacht, maar dat was ook niet het belangrijkst. Was fijn je ff te zien Maria de volgende keer doen we het anders.

Woensdag 1 maart zijn we naar het gemeentehuis gegaan met paspoorten, NIE-nummer en ons huurcontract om ons in te laten schrijven (empadronarse genaamd). Dit is de eerste stap voor een verblijfsvergunning van 5 jaar. Bij aankomst even moeten wachten en ons gemeld bij een aardige dame die eerst zei dat we een rekening van het licht/water moesten hebben op de naam van Paloma. Toen het bleek dat Paloma al bekend was in het systeem was het binnen 15 minuten voor elkaar. Hier moet eigenlijk een sherry op gedronken worden, maar dat houden we tegoed er moet tenslotte ook nog gewerkt worden.

Vandaag nog even alle voorbereidingen, want zaterdag verwachten we onze eerst gast vanuit Nederland die hier haar verjaardag komt vieren. We hebben er zin in Sharmila kunnen we eindelijk even tegen iemand anders aan zeuren.....

Saludos y un beso

Rob y Agnes

Els

De foto's zien er weer goed uit en mooi dat het Internet erweer is jullie moeten de groetjes hebben van tante lida en ome rien en wij gaan aftellen naar april

Claudia

Gaat lekker zo!