rob-agnes.reismee.nl

Wonen op het platteland in Spanje!

Het leven op het platteland in Spanje is wel even iets anders dan het leven in een stad, dorp of boerderij in Nederland!
Hier zijn geen leidingen en aansluitingen voor elektriciteit, water, gas en geen riolering!

Zonnepanelen!
In Nederland wordt dit ook steeds populairder, maar dat gaat gewoon via de meter van meneer NUON of een ander bedrijf! Hier in Spanje op het platteland slaan we de stroom van de zon op in een lading batterijen, zodat er ’s avonds als het donker is, en tevens in de winter als er minder zon is, ook nog gebruik van de energie gemaakt kan worden. Op het platteland ben je dus niet aangesloten op een netwerk!
Het is ook niet zo dat je maar alles tegelijk aan kan zetten, maar onze ervaring leert dat je niet alles tegelijk gebruikt en de stofzuiger en de wasmachine het samen met nog meerdere zaken als licht en opladen van apparatuur goed doen.
Toen we (van de vorige bewoner) maar 1 zonnepaneel hadden dacht Rob even te stofzuigen, maar die trok meteen de batterij leeg!
De zomer met onze panelen is goed verlopen en nu in de herfst lijkt het nog steeds zomer en zijn wij er erg blij mee en content over!

Water uit de put!
Dit is weer een ander item waar we in Nederland geen voorstelling van kunnen hebben, maar hier en in nog veel meer landen is het heel normaal.
Wij hebben grondwater uit een put en dat bereikt ons met behulp van een pomp. Als wij water vragen gaat de pomp zijn werk doen en wordt er voldoende druk opgebouwd om ons hiervan te voorzien.
Dit is geen drinkwater (zou wel geregeld kunnen worden, dat het drinkbaar is), maar verder kun je er alles meedoen!
Op het dak hebben wij een voorraad ton die wij af en toe gebruiken om sommige jonge plantjes van water te voorzien en als reserve. Verder hebben we nog een grote ton in de tuin en dat is genoeg voor een maand als de put leeg is. Hoeveel er in de put zit weet niemand, maar dat het kan eindigen weet iedereen! Onze buurvrouw Sandra (van de honden opvang) haar put is leeg en krijgt nu water van de buurman Gerardo die hier niet woont en dus niet veel water verbruikt.
Het eerste wat Gerardo ons vertelde was het gras, de bomen, de bloemen etc. geen water te geven. Ten eerste hebben ze het niet nodig en als je het wel water geeft ben je iedere dag nog meer aan het snoeien en grasmaaien dan je al moet doen! En de put is veel sneller leeg!!
En hij heeft gelijk in het begin hebben we niet hoeven maaien en nu nog steeds niet. Laatst hebben we gemaaid omdat het ’s nachts vochtig was en we onze nieuwe maaier hebben getest!
Hoeveel er nog in onze put zit kan niemand ons vertellen. Voor de buurvrouw en eenieder ander met een lege put zou het mogen regenen om de put weer van water te voorzien, maar zegt Sandra dat houdt dan ook in iedere dag maaien! De laatste hele dag dat we regen hadden was begin maart en hebben nu een keer ’s nachts wat regen gehad en een uurtje overdag wat niet veel voorstelde.
Bij ons gaat het goed en is het een kwestie van bewust water te gebruiken!

Gas
Daar hebben vast meer mensen ervaring mee! Hier wordt heel veel ceramisch en inductie gekookt, maar als je zonnepanelen hebt is dat weer een ander verhaal, dat trekt natuurlijk veel stroom! Nou vinden wij het ook fijn om op gas te koken en dat gaat prima met een gasfles en het verbruikt niet veel. In de winter zullen we kijken hoe we de boel gaan verwarmen. We hebben een openhaard, maar dat moet je in de gaten houden i.v.m. rondspattende vonken en staat bekend om een warm gezicht en koude rug! En zal een gaskachel misschien wel nodig zijn, maar tot op heden is het buiten nog steeds warmer dan de zomer in Nederland (gemiddeld nog steeds 27-30) en lopen we nog steeds in een hemdje en een korte broek.
De tijd zal het leren!

De septictank
In Nederland gaat bij de meeste mensen al het afvoer (toilet, douch, wasmachine, vaatwasser etc.) door de riolering en komt het op een grote hoop terecht!
Hier gaat het in een septictank, Agnes kan zich nog de berenput van vroeger herinneren!
Ook dat wordt hier op het platteland dus goed geregeld.
Meer info over de septictank kun je natuurlijk zelf ff googlen!

Update Mel & Kim
De dames beginnen zich aardig thuis te voelen.
Kim had in het begin niet veel te vertellen en hebben we tips bij Marjolein gevraagd! Nou dat was niet meer nodig…. Wij denken dat de dames in hun kamer het samen hebben uitgepraat en liggen nu met regelmaat gezellig samen op de bank en hebben iedere dag wel even hun gezamenlijke speelkwartiertje! Nu een riempje en een lijn scoren dan kunnen de dames even de buitenlucht proeven. Verder hebben de gekko’s een zwaar leven als ze door Kim worden ontdekt! Deze dame kan hoog springen en hebben wij al een paar levens gered.

Zo dat was even een verhaaltje over het leven op het platteland in Spanje!

Liefs Rob & Agnes en kopjes van Mel & Kim

Marjolein

Ik kookte in Gabon ook met een gasfles. Tip: altijd een reserve fles hebben. Ze zijn op de vervelendste momenten leeg?.
Een houtkachel met deurtjes.....wij hebben in Bergen een houtkachel waar heel veel warmte vanaf komt. Geen koude ruggen!
Aai voor de meiden.
Groetjes uit Noorwegen?

Charlotte

Dat was een mooie uitleg óver het wel en wee, máar bovenal fijn dat jullie dit mooie stekje hebben gevonden!! Geniet er máar lekker van! Xx Hans & Charlotte